Święta Góra Mt. Kailash Mansarovar Yatra
Góra Kailash mierząca 6740 m położona jest w północnym łańcuchu Himalajów, na terenie Tybetu. Majestatyczny szczyt posiada wspaniałe zbocza nazywane czterema twarzami, które symbolizują cztery strony świata.
Mt. Kailas jest duchowym ośrodkiem czterech dużych wschodnich religii: tybetańskiego Buddyzmu, Hinduizmu, indyjskiego Dżinizmu oraz przed buddyjskiej religii animistycznej –Bon.
Wśród Tybetańczyków Kailas znana jest jako Kang Rinpoche, co oznacza Śnieżny Klejnot, i uważana jest za pępek świata. Tradycja mówi, że ze środka góry wypływa strumień, który wpływa do położonego nieopodal jeziora, gdzie początek mają cztery rzeki wypływające w czterech kierunkach świata - Paszcza Lwa w kierunku północnym, Usta Konia na wschód, Usta Pawia na południe oraz Usta Słonia na zachód. Rzeczywiście u podnóża góry swoje źródła mają cztery wielkie rzeki – Indus, Yarlung Tsangpo (Brahmaputra), Karnali i Sutlej.
Tybetańczycy wierzą, że Kailas jest siedzibą Demczoga – tantrycznego bóstwa o groźnej twarzy oraz jego małżonki Dorje Phagmo. Miejsce to jest także wyjątkowe z powodu legendy o tybetańskim poecie, świętym Milarepie, który miał spędzić siedem lat na medytacji w jaskini na górze Kailas.
Północna twarz Góry Kailas w kształcie Lingi Śiwy
Dla hinduistów Góra Kailas jest emanacją góry Meru, duchowego centrum wszechświata opisywanego jako axis mundi. Wysoka na 6740 m „kolumna świata” wokół której wszystko się kręci, zakorzeniona jest w najgłębszych otchłaniach piekieł a jej wierzchołek całuje sklepienie niebios. Na szczycie Góry mieszka najbardziej czczony przez hinduistów bóg Śiwa ze swoją żoną Parvati.
Dla dżinistów, grupy religijnej wywodzącej się z Indii, Góra Kailash jest miejscem, w którym oświecenia dostąpił pierwszy dżinijski prorok.
Dla jeszcze starszej grupy religijnej Bon, jest to miejsce w którym zstąpił na Ziemię założyciel religii Shanrab. Kailas był niegdyś duchowym centrum Zhang Zung, starożytnego Imperium Bon, które w zamierzchłych czasach obejmowało cały zachodni Tybet.
Przez wieki pielgrzymi pokonywali niezmierzone dystanse, stawiając czoła niebezpiecznym przeprawom rzecznym a nierzadko grupom bandytów, aby osiągnąć oświecenie i oczyścić się z grzechów. W tym celu okrążają oni górę w kierunku zgodnym ze wskazówkami zegara. Jedynie wyznawcy religii Bon czynią to w kierunku odwrotnym.
Program
Dzień 01 Przybycie do Katmandu w Nepalu
Przyjazd do Katmandu. Zakwaterowanie w hotelu.
Dzień 02 Katmandu
Czas wolny w Katmandu. Czas na załatwienie wizy chińskiej i pozwoleń na wjazd do Tybetu.
Dzień 03 Katmandu - granica z Tybetem ok 145 km
Rano wyjazd do przygranicznego nepalskiego miasteczka Kodari. Przejście mostem przyjaźni, który jest jednocześnie granicą państw Nepalu i Chin. Po załatwieniu formalności wizowych uczestnicy zostaną przewiezieni do Zhangmu, głównej bramy łączącej Tybet i Nepal, znajdującej się na wysokości 2 300 m n.p.m. W Zhangmu do wycieczki dołączy lokalny tybetański przewodnik. Przejazd drogą w przepięknej scenerii do miejscowości Nyalam (3700 m npm), w której odbędzie się kolejny nocleg. Znajdujące się tutaj kwatery prywatne mają podstawowe wyposażenie. Turystyka w Tybecie rozwija się dopiero od 7-8 lat, dlatego warunki są bardzo spartańskie: brak ogrzewania, zimna woda, wspólne umywalki i toalety.
Dzień 04 Lelung
Wyjazd w godzinach porannych do pierwszej przełęczy Lelung La na wysokości 5050m. Stąd rozciąga się piękny widok na Himalaje od Gaurishanker, przez Shisapangma aż do Langtang Himal. Tutaj droga zmienia swój bieg w kierunku Shisapangma szlakiem do miasteczka Saga położonego wśród niezwykłego nieosłoniętego przed wiatrem krajobrazu. Saga jest jedną z większych wiosek po drodze na szczyt Góry Kailash. Przejazd może potrwać od 5 do 6 godzin w zależności od warunków panujących na drodze. Niedaleko wioski rozbity zostanie obóz, w którym odbędzie się nocleg.
Dzień 05 Lelung - Paryang
Kolejna poranna przejażdżka po smaganym wiatrem terenie. Po drodze miniemy wiele wiosek oraz obozów pasterzy jaków. Będzie można także podziwiać z oddali przepięknie ośnieżone szczyty górskie. 5-6 godzinna jazda zakończy się w kolejnym punkcie noclegowym – Paryang.
Dzień 06 Paryang - Kora
Z Paryang będziemy kontynuować naszą podróż do Darchen, początku naszej Parikramy zwanej także Kora. Podczas jazdy przez otwarte tereny będziemy mogli podziwiać z oddali góry, miniemy obozy pasterzy jaków a przy odrobinie szczęścia zobaczymy także stada kiangów (tybetańskich ssaków z rodziny koniowatych). Po drodze do Darchen (4 800m) przejedziemy przez wysoką przełęcz położoną na 5000 m. Darchen jest niewielką wioską leżącą u stóp świętej Góry Kailash, w której znajdują się nieliczne pensjonaty i domy gościnne. W okresie najbardziej wzmożonych pielgrzymek miejsce to jest przepełnione wiernymi, którzy rozbijają namioty i obozowiska nieopodal wioski. Darchen jest punktem początkowym i końcowym Kory.
Dzień 07 Kora
Pierwszy dzień naszej Kory jest powolnym marszem wraz z tłumem modlących się i śpiewających pielgrzymów. 5-6 godzinny szlak wiedzie nas przez kilka wzniesień i zejść aż do obozu w Dirapuk (4750 m). Obóz rozbity będzie na przepięknych trawiastych łąkach, skąd rozciąga się niezwykły widok na północno-zachodni stok Kailasu.
Dzień 08 Kora
Dzisiejsza część tradycyjnego obejścia Góry (Kora) prowadzi nas na znacznie wyżej położony punkt na świętej ścieżce, tuż pod Górą Kailash. Trekking poprowadzi nas przez jeden z najwyższych punktów w Drolma La na wysokości 5200 m, aby następnie stopniowo zejść polami w kierunku Zuthulphunk gdzie po 5-6 godzinnym marszu zatrzymamy się na noc w rozbitym obozie. W Zuthulphunk znajduje się klasztor.
Dzień 09 Kora
Naszą świętą pielgrzymkę zakończy 5-cio godzinny marsz na zmiennych wysokościach, którego ostatnim punktem będzie nocleg w Darchen.
Dzień 10 Kora - Mansarovar
Po zakończeniu świętej Kory w Darchen, naszym kolejnym duchowym miejscem przeznaczenia będzie Jezioro Mansarovar i święta kąpiel. Uważa się, że kąpiel ta otwiera przed pielgrzymami drogę do raju a napicie się z jego świętych wód uwalnia od grzechów na sto żywotów. Podróż z Darchen trwa niewiele ponad 2 godziny wśród zakurzonych dróg. Jezioro Mansarovar jest jednym z największych słonych jezior w Tybecie. Camping rozbijemy nad brzegiem jeziora niedaleko od klasztoru i położonej obok wioski.
Dzień 11 Mansarovar
Dzień odpoczynku nad Jeziorem Mansarovar podczas którego będzie można zanurzyć się w wodach jeziora i przespacerować po okolicznych trasach.
Dzień 12 Mansarovar Paryang
Około 5-6 godzinna podróż powrotna do Paryang.
Dzień 13 Paryang Saga
Kontynuacja podróży powrotnej. W tym dniu celem jest Saga.
Dzień 14 Saga Nyalam
Przejazd do Nyalam.
Dzień 15 Nyalam - Zhangmu
Powrót do Zhangmu i zakończenie pamiętnej świętej podróży w Katmandu. Zakwaterowanie w hotelu.
Dzień 16 Zhangmu
Czas wolny na zakup pamiątek oraz indywidualne zajęcia
Dzień 17 Poranny transfer na lotnisko
Transfer na lotnisko